Contact » +32 479 53 62 84

Overzicht artikels

Op deze pagina vindt u een overzicht van de verschillende artikels

Beste clubbers, de eerste vergadering van 2012 zijn we er serieus tegenaangegaan: het hout lag klaar en de timmermannen van dienst hebben 4 grote bodemplaten van onze nieuwe baan (voorlopig Molshoop genoemd) in elkaar getimmerd en op poten gezet(zelfs de voorzitter heeft meegeholpen).
Beoordeel dit item
(2 stemmen)
De foto's zijn in hoge resolutie te downloaden via de mediagalerij. Belgische bovenleiding deel 6: het solderen van de bovenleidingsdraad Na een onderbreking van enige maanden is het dan toch gelukt; het 6e en (voorlopig) laatste deel over het bovenleiding zelfbouwsysteem is er eindelijk. Wegens andere prioriteiten ( het tijdig…
Beoordeel dit item
(0 stemmen)
De foto's zijn in hoge resolutie te downloaden via de mediagalerij. Belgische bovenleiding deel 5: opbouw van de mal voor de bovenleidingsdraden Nadat in vorige artikels de opbouw van de bovenleidingsportalen werd besproken is het nu de hoogste tijd om de aandacht eens te verleggen naar het zelf bouwen van…
Beoordeel dit item
(0 stemmen)
De foto's zijn in hoge resolutie te downloaden via de mediagalerij. Opbouw van de mal waarmee de Belgische bovenleidingsportalen gemaakt worden Nadat in de vorige 3 artikels de volledige opbouw van de basisportalen werd beschreven is het nu wel de hoogste tijd om de mal, die hier voor nodig is,…
Beoordeel dit item
(0 stemmen)
De foto's zijn in hoge resolutie te downloaden via de mediagalerij. Opbouw van het bovenleidingsportaal op de modelbaan en mogelijke variëteiten In de vorige nummers werd besproken hoe de hoofdcomponenten voor een Belgisch bovenleidingsportaal gemaakt worden. Vooralleer we effectief een portaal in zijn geheel kunnen samenstellen zijn er nog 2…
Beoordeel dit item
(0 stemmen)
De foto's zijn in hoge resolutie te downloaden via de mediagalerij. De dwarsbalk. Dit is veruit het eenvoudigste onderdeel van het bovenleidingsportaal. De dwarsbalk is niets meer dan een messing 2mm H-profiel dat precies over de Roco raillas van de opstaande mast schuift. Zorg er voor dat je de lengte…
Beoordeel dit item
(0 stemmen)
Wanneer ongeveer anderhalf jaar geleden het besluit werd genomen om een nieuwe clubbaan te gaan bouwen, was één van de vragen die gesteld werd: “Gaan we de nieuwe baan van bovenleiding voorzien?” Deze vraag was snel positief beantwoord. Er werd gewikt en gewogen over wat de mogelijkheden waren om een…
Beoordeel dit item
(0 stemmen)
De club heeft ondertussen verschillende banen: De oudste baan is Scherpenheuvel-Zichem die al verschillende keren op beurzen is getoond. De tweede baan is een vast exemplaar luisterend naar de naam AC/DC waarvan het sporenplan al gelegd is, maar waarvan nog veel aankleding moet gefinaliseerd worden. Deze is enkel te bekijken…
Beoordeel dit item
(1 Stem)
Deze baan functioneert met een eenvoudige digitale bediening voor het treinverkeer. Elke trein wordt handgestuurd binnen en buiten gebracht. Vanuit de fiddle yard worden de treinen naar het station verzonden. De communicatie gebeurt door een eenvoudig en veilig systeem met houten bordjes die het rood/groen signaal en het nummer van…
Beoordeel dit item
(1 Stem)
De keuze van deze baan, naar een voorstel van Peter Van Gestel, ging vooraf aan een uitgebreid onderzoek naar plannen, oude foto’s en een meting van het profiel van de baan, waarbij Peter de landmeter- eigenschappen van zijn vader inschakelde. Speciale dank gaat ook uit naar de NMBS voor de…
Beoordeel dit item
(0 stemmen)
Scherpenheuvel is een voormalig station op de niet meer bestaande spoorlijn 30 Zichem - Scherpenheuvel. Deze enkelsporige lijn verbond het station van Zichem, op de lijn 35 Leuven - Aarschot - Hasselt, met het bedevaartsoord Scherpenheuvel. Deze lijn, lokaal “het rutteke” genoemd, was eveneens de kortste spoorweglijn voor reizigersverkeer in…