Voor mijn HO baan heb ik gekozen om het station van Diest na te bouwen. Het is een niet te groot doorgangsstation van lijn 35, met een enkelsporige aftakking naar Tessenderlo(lijn 17). Wel is er een gevarieerd reizigers en goederenverkeer, wat voor afwisseling zorgt op de baan. Wat mij zeer aanspreekt is dat de binnenkomende sporen in een flauwe bocht liggen, en dat het station lager ligt dan de rijweg. Ook richting Hasselt liggen de sporen in een dal, met een toegangspoort naar het oude fort.

 

origineel schematisch plan van de NMBS van het station.

Origineel plan station NMBS

 

 

De baan zal worden opgebouwd worden als een hondenbeen, met onder het zichtbare gedeelte twee schaduwstations. De gebruikte sporen en wissels in de twee schaduwstations is recuperatie materiaal van vorige banen. Deze zijn nog code 100. Voor het zichtbare gedeelte zijn sporen en wissels van Tillig(code 83) voorzien. De bedoeling is de baan later aan te sturen door middel van het programma Koploper, om zo een volledig automatisch treinverkeer mogelijk te maken. De breedte waar het station op gebouwd wordt is 1,20 m breed, de overige breedte van de baan is 80 cm. Dit is geen probleem omdat de baan langs de twee zijden bereikbaar is. Het schaduwstation bevindt zich op 85 cm hoogte, het zichtbare gedeelte komt daar een 25 cm boven.

 

 

De zolder was een geschikte ruimte maar niet in orde om een treinbaan in op te bouwen. Dus eerst een kleine verbouwing.

Afwerken zolder 1

 

Ruwbouw zolder 2

 

Na veel avonden en weekend werk is de zolder klaar.

Afgewerkte zolder 

 

 

Nu kan gestart worden met de onderbouw, deze is opgebouwd uit een kader met aluminium profielen, de poten zijn buizen van 60 mm voorzien van een ledenbanen hoogte regeling.

Tafel opgebouwd uit aluminium profielen

 

Tussen dit frame komen houten balkjes ter versteviging.

Houten balkjes ter versteviging

 

De hoogteregeling is opgebouwd uit een rubber stop met een draadstang van 8 mm

Hoogteregeling van de tafel

 

ook een kleine werkplaats is voorzien

Werkplaats

 

Boven op de onderbouw komen multiplexplaten van 12 mm.

Triplexplaten van 12mm als ondergrond

 

Nu kan gestart worden met het leggen van de rails in het eerste schaduwstation.

Schaduwstation

 

Als geluidsisolatie zijn goedkope platen gebruikt uit de Gamma.

Isolatieplaten uit de Gamma

 

Om naar het zichtbare gedeelte te komen wordt langs deze zijde een helling gebouwd. De hoogte is te regelen door middel van draadstangen.

Hoogteregeling sporen

 

Hoogteregeling sporen 2

 

Om de baan van stroom te voorzien, zal er gebruik gemaakt worden van 3 kringen die elk gevoed worden door hun eigen transfo.

Voedingtransfo's

 

De vierde transfo dient om de IB box te voeden

IB Box

 

Ook een aparte transfo voor het voeden van de wissels en eventuele verlichting is voorzien.

Voedingtransfo voor de verlichting

 

Voila, dat was het voorlopig.