Na de geallieerde invasie D-day op 6 juni 1944 begon de opmars door Frankrijk naar Duitsland.
Het front had immense voorraden nodig, Het vervoer over het spoor leek de beste optie, maar het grootste deel van het spoornetwerk in Frankrijk was vernietigd door bombardementen en sabotage.
De bevoorrading moest noodgedwongen over de weg en de Red ball express was een feit, gestart op 25 augustus 1944 tot 16 november 1944.
Op het spoor rijdt voor het grootste deel het materiaal wat gebruikt werd door de geallieerden. Op 15 augustus kwam in Frankrijk de 718th ROB (Railway Operating Battalion) aan, zij zouden naar mate de maanden verstreken het werk over gaan nemen van de Red Ball Express.
Deze baan is gesitueerd in september 1944 zodanig dat beide elementen kunnen uitgebeeld worden.
Even het minibaantje voorstellen van één van onze clubleden, Walter Cornelis. We geven hem het woord!
Mijn baantje is gebaseerd op situaties bij de Rhatische Bahn in Zwitserland. Het is in schaal N op een ronde party tafel van 80cm diameter.
De trein verdwijnt via een viaduct in een keertunnel en komt op de wissel uit waar de tegenligger staat te wachten.
Het geheel is opgebouwd op 10mm populier triplex en afval isomo, de bergen zijn gemaakt met sculptamold, geschilderd en afgewerkt met washings en drybrush.
De treinen zijn van Kato. De achtergrond, welke is gebouwd rond een 200mm pvc buis, is van Jowi.
De zijkanten werden met stevig karton bekleed met daartegen boomschors uit het tuincentrum, de gaten opgevuld met stukjes isomo en sculptamold, en daarna in de zelfde kleur gezet als de bergen. Zo krijg je echt een bergsfeer indruk.
Dit baantje won de publieksprijs prijs bij de minibaantjes wedstrijd van Modelspoor magazine 2023.
Nu zijn de cilinders aan de beurt, deze zijn gemaakt uit een stuk rond brons van 5 kg, na bewerking weegt één cilinder 1,2 kg.
Op deze foto’s is het zuigergat geboord en uitgedraaid, ook twee zijkanten zijn haaks en vlak gefreesd.
De wielen zijn gedraaid uit plakken gietijzer. Het contergewicht en de druppel zijn nadien in de binnenzijde van het wiel gesoldeerd.
Van kindsbeen af ben ik altijd gefascineerd geweest van stoom en stoommachines.
In 2010 ben ik in contact gekomen op de Expo in Mechelen met leden van de Kmyca. Door hun gedrevenheid en kunde heb ik ook besloten om lid te worden van deze club.
Na een aantal vergaderingen te hebben bijgewoond, heb ik besloten om een 5 duim lok, genaamd Tich te bouwen. Dit is een free lance model van een 2 assige lok. Een beginners model, inderdaad als men gaat kijken op de rijdagen ziet men prachtige 5 assige loks rijden, en als ge dan naar de bouwtijd vraagt van hun lok, zegt men "euuuu een kleine 10 000 uren". Dus eenvoudig beginnen.
Pagina 1 van 2