Onze clubbaan Scherpenheuvel situeert zich in tijdperk III. Typisch in die tijd waren de telegraafdraden naast het spoor. De palen maken was geen probleem, maar een mooie bedrading realiseren was een ander paar mouwen.
Belgische bovenleiding deel 6: het solderen van de bovenleidingsdraad
Na een onderbreking van enige maanden is het dan toch gelukt; het 6e en (voorlopig) laatste deel over het bovenleiding zelfbouwsysteem is er eindelijk. Wegens andere prioriteiten (het tijdig afwerken van onze tentoonstellingsbaan “Scherpenheuvel” voor de 5e Modelspoor Expo te Mechelen ) is er enige tijd over gegaan maar … geduld is soms een mooie zaak; en in ieder geval heeft de liefhebber voldoende tijd gehad om de nodige mallen voor de constructie van portalen en rijdraden te maken. Zoals reeds vermeld in deel 5 ( MSM 93 ) is de mal van de bovenleidingsdraad bedoeld om draden te maken van maximaal 50 cm lengte. Kortere draden kunnen uiteraard ook gemaakt worden.
Belgische bovenleiding deel 5: opbouw van de mal voor de bovenleidingsdraden
Nadat in vorige artikels de opbouw van de bovenleidingsportalen werd besproken is het nu de hoogste tijd om de aandacht eens te verleggen naar het zelf bouwen van bovenleidingsdraden. Want ook hier is er in de detailhandel niet zoveel Belgisch materiaal voorhanden. Sommerfeldt heeft weliswaar zeer fijne Belgische bovenleidingsdraden, maar de beschikbare lengte speelt hier in het nadeel. Het gebruik van bovenleidingsdraden met een lengte van 36 of 27 cm ( want dat zijn de mogelijke lengtes ) is niet echt aan te bevelen op lange rechte stukken modelspoorbaan. Omgerekend uit het grootbedrijf zouden zelfs bovenleidingsdraden van 70 cm lengte geen aardigheid kunnen zijn. Nu is 70 cm een weinig realistisch haalbare kaart wegens de geringe stabiliteit bij zulke overspanning tussen 2 portalen. Zoals zo vaak in modelspoorland moeten er compromissen gemaakt worden. Een rijdraad van ongeveer 50 cm lengte geeft toch al een realistische aanblik en voldoet ook nog aan de vereiste stevigheid.
Opbouw van de mal waarmee de Belgische bovenleidingsportalen gemaakt worden
Nadat in de vorige 3 artikels de volledige opbouw van de basisportalen werd beschreven is het nu wel de hoogste tijd om de mal, die hier voor nodig is, eens nader te bekijken. De mal is immers de sleutel tot succes bij het opbouwen van de portalen. Het is dan ook van het grootste belang om de mal zeer nauwkeurig op te bouwen. Een goede mal stelt je in staat om probleemloos de opstaande masten mooi recht op de bouten te solderen en om de raillas perfect haaks op de bovenkant van de opstaande mast te solderen. Het is tevens een onmisbare hulp bij de constructie van de uithangers.
Opbouw van het bovenleidingsportaal op de modelbaan en mogelijke variëteiten
In de vorige nummers werd besproken hoe de hoofdcomponenten voor een Belgisch bovenleidingsportaal gemaakt worden. Vooralleer we effectief een portaal in zijn geheel kunnen samenstellen zijn er nog 2 kleine onderdeeltjes die we moeten maken. ( 2 stuks van elk voor een standaard bovenleidingsportaal over een dubbel spoor )
Ten eerste een 3mm H-profieltje welk gesoldeerd moet worden op een Roco raillas en vervolgens op een lengte van 3mm afgekort wordt. Dit dient om boven de opstaande masten van het portaal te monteren. De manier waarop dit gemaakt wordt is gelijkaardig aan de manier waarop in deel 1 de opstaande mast aan de raillas werd gesoldeerd.
Ten tweede moeten er nog ophangpunten voor de bovenleidingsdraden gemaakt worden.
Pagina 1 van 2